2.21.2023

Barwienie tekturek i szybka kartka sztalugowa


Witajcie!

Na dzisiejszą inspirację przygotowałam dla Was szybki tutorial na kartkę sztalugową.
 
 

 Ale zanim kartka, chciałabym Wam opowiedzieć w jaki sposób można barwić tekturki. To są moje ulubione i najczęściej stosowane metody na zabarwienie tekturki.


1. Gesso
To jest chyba najprostszy sposób na pobielenie delikatnie tekturki. Przeważnie gesso nakładam przy pomocy zwykłej gąbki zmywakowej, dodatkowo gąbka nadaje fajnej tekstury.
Gesso nakładam też na tekturkę, jeżeli chcę jeszcze na nią użyć dodatkowego medium, np. farby akwarelowej. Dzięki temu zabiegowi woda z farbą akwarelową nie wsiąknie w tekturkę.



 
2. Farby
Ja najczęściej do barwienia tekturek używam farb kredowych, bo lubię matowe wykończenie, a te farby dają właśnie taki efekt. Gesso bieli nam tekturkę delikatnie i jeżeli chcemy mieć naprawdę biała tekturkę to najprościej użyć właśnie jakiejś farby. Jeżeli nie mam konkretnego koloru farby, który jest mi w danej chwili potrzebny, tekturkę bielę białą farbą i na nią nakładam np. tusz. 

Często  też zdarza mi się podkolorowywać tekturki farbą akwarelową. Tak jak Wam pisałam w punkcie wyżej, najlepiej jest najpierw pokryć tekturkę gesso zanim nałożymy akwarelę. Można oczywiście nakładać akwarelę na niepogessowaną tekturkę, ale wtedy trzeba używać niedużo wody do farbki, żeby za bardzo nie rozmiękczyć tekturki.



3. Tusze
Tak naprawdę do barwienia tekturki nadaje się każdy tusz. Lubię stosować tusze na tekturki jak chcę je pocieniować, żeby w jednym miejscu było delikatniej, a w innym trochę mocniej. 
No i tusze można stosować na już wcześniej nałożoną białą farbę albo gesso i tusz na takiej tekturce wygląda zupełnie inaczej, niż jak go nałożymy na surową tekturkę.




4. Embosing na gorąco

Pewnie większość z Was wie na czym polega embosing na gorąco. Ale dla tych którzy nie wiedzą tak pokrótce przybliżę na czym on polega. 
Przede wszystkim do zrobienia embosingu potrzebujemy tuszu do embosingu, którym w pierwszej kolejności pokrywamy tekturkę, po drugie pudru do embosingu, którym posypujemy pokrytą tuszem tekturkę i po trzecie, nagrzewnicy, którą rozpuścimy puder. Ja lubię tekturki przynajmniej dwukrotnie embosowane, czyli cały proces embosowania powtarzam dwa, a nawet czasami trzy razy. Taki embosing jest wtedy tak fajnie wypukły, troszkę zaokrąglony.






Metod na kolorowanie tekturek jest naprawdę wiele, w zależności od tego jaki efekt chcemy uzyskać i jakie posiadamy preparaty. 

Te wymienione przeze mnie dzisiaj to takie podstawy, a jednocześnie moje ulubione sposoby. 

 
A teraz wracając do kartki.

Będziemy potrzebować
- dwa arkusze papieru bazowego o wymiarach 14x28 cm i 13x26 cm
- tekturki, ja wykorzystałam nowości lutowe plus listki
- papier scrapowy do oklejenia bazy plus elementy do wycięcia
- papier lustrzany
-klej, klej na gorąco
- coś do dystansowania, u mnie kawałki tektury


Arkusz papieru bazowego o wymiarach 14x28 cm biguję  na 14  i  21 cm. Tworzy nam się część o wymiarach 14x14 cm i dwie części o wymiarach 7x14 cm, które trochę przypominają schodek.


Arkusz papieru bazowego o wymiarach 13x26 cm biguję w połowie czyli na 13 cm.

 

Pierwszą bazę (tą większą) oklejam papierem scrapowym i na nią naklejam drugą bazę, ale w taki sposób, żeby otwierała nam się do góry. Tak jak jest to na zdjęciu.



Teraz pozostało nam okleić pozostałe części bazy i ozdobić przód. Na przedniej części powiedzmy tego schodka umieszczam na dystansie niewielki arkusz papieru z tekturką na wierzchu. Jest to jednocześnie ozdoba, ale też taki ogranicznik, podpórka, za którą wkładam ozdobiony przód kartki, żeby kartka stała jak taka sztaluga.







Materiału użyte ze sklepu :)
 
 












A jakie są Wasze ulubione sposoby na barwienie, kolorowanie tekturek?

Mam nadzieję, że moja kolejna inspiracja Wam się spodobała!

Buziaki!









1 komentarz:

  1. Anonimowy21/2/23 02:54

    Piękna kartka. Pomysłowa i instrukcja bardzo czytelna 😍 bardzo mi się podoba. Kawał dobrej roboty 💪

    OdpowiedzUsuń