7.06.2022

Foremki sylikonowe. Co z nimi zrobić?


Hej Kochani, tu Wasza Patka z FiuBździu i Sól. Przyszła pora na foto - tutka z moimi ukochanymi foremkami sylikonowymi.



Czy zastanawialiście się kiedyś jak to jest zrobione? Skąd Ona ma takie formy 3D? Gzie to kupić? Jak zrobić? I cała masa takich pytań …. Ja tak i to często mi się zdarza do dziś. A jeśliś chodzi o formy sylikonowe to moja przygoda z nimi zaczęła się jakieś 7 lat temu.





   Formy sylikonowe powszechni są używane chyba już w każdej dziedzinie Życia. Ja swoje zaczęłam kupować lata temu w dziale cukierniczym tylko, że mi służyły do masy solnej. Teraz formy kupisz w specjalistycznych sklepach scrapbokingowch, cukierniczych, w sklepach specjalizujących się w żywicy epoksydowej.

Formy mogą być zrobione z różnego rodzaju sylikonu. Te do żywicy są troszkę innej odmiany sylikonu. Kolorystka foremek też jest różna jak i ich zastosowanie.



A czym uzupełnić foremki?

   Jak już wiemy gdzie szukać to chyba najwyższa pora na to by dowiedzieć się, czym je wypełnić. Na to jest kilka sposobów.

  • Żywica epoksydowa dwuskładnikowa

  Dość kosztowna żywica epoksydowa dwuskładnikowa. Taką żywice miesza się z dwóch składników, wylewa się do form dedykowanych do żywicy, bo inne mogą się zniekształcić albo być tylko jednorazowego użytku. Zazwyczaj proces wysychania takiej żywic to od 24h do 72h. I po wyschnięciu możemy wyjąc odlew i przystąpić do obróbki odlewu (szlifowanie, malowanie, itp.) . Jest też opcja kupienia gotowych odlewów, co Nam zaoszczędza czas, ale i daje możliwość zapoznania się z gotowym produktem i ocenieniem czy pasuje Nam taki dodatek do Naszych prac. Ja osobiście nie korzystam z tej formy odlewania jakoś niebyło mi po drodze.

  • Masa ultra lekka Fimo Air Light 



   Osobiście robiąc odciski do kartek używam mas ultra lekkich po wyschnięciu. Jest ich kilka na rynku ale ja spróbowałam jednaj i tak zostałam jej wierna. Moją ulubienicą jest masa FIMO Air Light. Fajność jej polega na tym, że wysycha na świeżym powietrzu dłużej albo w mikrofali szybciutko. Gdy wyschnie jest leciutka jak pióreczko, można ja obrobić przycinając nad stan wyschniętej masy. No i najważniejsze dekorowanie jej. Sama w sobie jest biała, jeśli masz ochotę to możesz ja pomalować, pobrokacić i to, co ci przyjdzie do głowy. Genialny dodatek do kartek. A masy nie musisz wykorzystać całej od razu po otwarciu, ale trzeba ja przechowywać w szczelnie zamkniętym słoiku albo pudełku. Gdy ma dostęp do powietrza to szybko wysycha i staje się niezdatna do użytku.


  • Masa Lekka Fimo Air Basic


   Masa z gatunku lekkich , samo schnących. Jest to niby masa lekka, choć wagowo dużo cięższa od brata bliźniaka Air Light. Schnie około 24h na świeżym powietrzu, jest cięższa od pozostałych mas. Najlepiej jak wysycha w formie, może się zdarzyć pękanie w procesie schnięcia. Do dekoracji karek za ciężka i za krucha jak dla mnie. Fajnie się sprawdza w Mix Mediach można ją tak samo barwic i dekorować.

  • Masa porcelanowa



    A teraz mam dla Was małe zaskoczenie, kolejna opcją jest masa porcelanowa. Można ją kupić albo zrobić samemu. Ja robię sama, co prawda trzeba trochę pokombinować z wersją masy, bo mamy do wyboru masę na zimno albo do gotowana. (Przyznam się od razu, że z gotowaną się nie polubiłyśmy). Kolejnym kluczem jest mąka, z jakiej robicie, bo można z kukurydzianej lub ziemniaczanej. No i oczywiście dodatki do niej. Masa fajnie się sprawdza przy małych elementach, bo nie są za ciężkie, do dużych już nie polecam, bo kartka zrobi się ciężka. Z racji tego, że lepię Anioły- masy zawsze mi zostaje. Wykorzystuję ja później do foremek. Uzupełnioną foremkę z  masą zostawiam do wyschnięcia. Im większy element tym dłuższy proces. Zazwyczaj to około 12h do 24h (małe elementy). Plus jest taki, że wysycha sama na świeżym powietrzu.

Podam Wam swój przepis a pod nim zdradzę kilka trików.


Przepis na masę porcelanową

250g kleju Vikol
250g mąki ziemniaczanej
2 łyżki octu
2 łyżki oliwki dla dzieci albo wazeliny
kilka kropel ulubionego oleju zapachowego (nie koniecznie)

   Na początku mieszamy ze sobą składniki mokre, stopniowo dodajemy mąkę wyrabiamy na jednolitą masę jak kruche ciasto. Jak damy za dużo mąki masa stanie się bardzo twarda i ciężko będzie się na niej pracować wiec dodajemy trochę kleju i wyrabiamy ponownie. Tak wyrobioną masę wkładam do woreczka z suwakiem, tak by niemiała dostępu do powietrza, bo się zeschnie. Zostawiam chociaż na 12 godzin żeby się przegryzała sama ze sobą. Przechowywana szczelnie , zamknięta może być nawet tydzień a czasami i dłużej.
  Kolejny trik to farbowanie. Generalnie tak zrobiona masa po wyschnięciu jest lekko szara. Żeby tego uniknąć dodajemy podczas wyrabiania barwnik spożywczy albo farby akrylowej. I po wyschnięciu mamy już gotowy biały element. No i oczywiście jak w poprzednich przypadkach malujemy, woskujemy, obozujemy i robimy co z nią chcemy.

    Ps. Masa nadaje się do zrobienia fajnych dekoracji i prac plastycznych z Naszymi pociechami zwłaszcza w okresie świątecznym do robienia dekoracji.


  • Gips ceramiczny

   Ostatnia opcja uzupełniania foremek to Gips ceramiczny, można zakupić go w sklepach plastycznych, choć legendy często głoszą, że to normalny gips szpachlowy tylko przepakowany w mniejsze woreczki.

I droższy. Robi się go szybko, bo miesza się z woda, wlewa do foremki i zostawia do wyschnięcia. Po tym trzeba go przeszlifować (spód odlewu i nad stan na krawędziach) . Fajny lekki, ale mało trwały. Gips ceramiczny po wyschnięciu jest śnieżnobiały i lekki. Można go używać w pracach ale jest bardzo kruchy do tego jak się go nie zabezpieczy lakierem albo farbą to brudzi. Co wy na to? Ja raczej nie używam go w scrapbokingu tylko do ozdób choinkowych albo w mix mediach.


   Podsumowanie jest takie, że każdy znajdzie dla siebie odpowiednią technikę. Ja mam swoje dwie ulubione.
Jeszcze jedno :  tych odlewów używamy nie tylko do kartek, ale też w Mix Mediach.

Pomogłam? Wiesz, czego chcesz spróbować? Która opcja przypadł Ci do gustu? Do jakiej techniki użyjesz tej wiedzy? Czekam na Wasze opinie, propozycje i może inne opcje. ·Pozdrawiam Wasza Patka  



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz